Kniha má být návodem, kterak rozjet své malé podnikání a mít při tom hluboko do kapsy. Návod na to, jak zaměstnat sám sebe a učinit své zákazníky šťastnými. Kdyby takový návod, nejlépe ze stoprocentní účinností a zárukou, existoval, máme teď kolem sebe samé šťastné podnikatele. A právě tady je největší slabina knihy. Své skromné podnikání podle ní nerozjedete. Nebo alespoň ne v České republice. „Dal jsem svůj produkt na web a hned první den jsem zbohatl.“ Zní to jako americký sen, pohádka se šťastným koncem a americkým slaďákem nakonec. Řečeno slovy muže se sexy mozkem: „Pánové kdo z vás to má? Základní osou knihy jsou desítky příběhů lidí, kteří měli nápad, touhu a úspěch. „Jenže takhle to prostě nefunguje,“ říká Kateřina K., mladá grafička snažící se postavit na vlastní nohy s minimálním finančním zázemím a odhaluje tak největší slabinu publikace, kterou je neadekvátnost. Chris Guillebeau popisuje příklady ukazující, jak se něco, většinou napoprvé, povedlo a vedlo k nádherným ziskům. Nějak opomíjí stovky a tisíce příkladů, kdy se podnikání nevyvedlo, ale naopak vedlo k úpadku, dluhům a nenasytným exekutorům. Těžko autora nařknout z toho, že by si vymýšlel, ostatně na konci knihy má všechny příklady úspěšného mikropodnikání seřazené do přehledné tabulky. Název přehledu „Rockové hvězdy, které začaly s pár drobnými v kapse“, je poněkud matoucí. Muzikanta v přehledu rockových hvězd na rozdíl od výrobce zavazadel, obručí hula hop nebo dovozu potravin, nenajdete ani jednoho.
Pocit neadekvátnosti navíc silně podporuje přepočet dolarů na koruny – tedy nejjednodušší princip, jak (ne)aplikovat rady z knihy na naše podnikatelské prostředí. Aby mohla firma v Guillebeaunově knize posloužit coby příklad úspěšného mikrobyznysu, musí mimo jiné splňovat 2 hlavní podmínky. Startovní kapitál musel být menší, než 1000 USD (20 000 Kč) a vydělávat musela víc než 50 000 USD ročně, což převedeno na naše podmínky znamená 1 000 000 Kč ročně nebo 83 333 Kč měsíčně. Mluvíme o zisku, nikoliv o obratu!! Ne že by to nebylo možné, ale není tak běžné, jak se nám autor snaží naznačit. „Vyrobte, co jste chtěli koupit a ostatní to možná budou chtít koupit,“ zní jedna z rad na str. 41. Ovšem neříká, že možná neuspějete a vy zkrachujete. Základní informace by se daly čtivě smrsknout na méně než polovinu rozsahu. Jen vynecháním neustále v celé knize opakující se „více se dozvíte, o příběhu jste četli, aktéra znáte z kapitoly…“ by nějaký prostor ušetřilo. Nicméně základní a nejdůležitější rada, na které se shodnou všichni, je udělat první krok. „I cesta dlouhá tisíc mil začíná prvním krokem,“ cituje Chris Gillebeau trefné čínské přísloví. Je to tak. K prvnímu kroku člověk potřebuje nejvíce odvahy, zbytek už jde prací a samospádem. Všichni z oslovených říkají, že onen první krok, pustit se do mikrobyznysu, bylo jedno z jejich nejlepších životních rozhodnutí.
Druhá z velmi důležitých, a možná i život a nebo alespoň psychické zdraví zachraňujících, rad zní „půjčujte si co nejméně“. Autor a priori nezavrhuje půjčku, jen před ní velmi modře varuje. Knihu je nutno číst velmi opatrně a rozhodně není dobré brát rady doslova. Zvláště, když si v různých částech knihy odporují. „Nepotřebujete žádné zvláštní dovednosti“ tvrdí autor. „Nemáte-li žádné zvláštní dovednosti, nechte se zaměstnat nejlépe ve státní správě. Ohrozíte se tak mnohem méně,“ tvrdí recenzent. Všechny příklady totiž ukazují, že abyste mohli úspěšně podnikat, v něčem musíte vynikat. Malovat mapy, pražit kávu nebo mít ekonomické vzdělání a být pečliví a spolehliví. Pak můžete prodávat vlastní malované mapy, mít pražírnu kávy nebo být účetní na volné noze, kterou si najmou ti, kdož takové vlastnosti postrádají. Jiné rady jsou spíše úsměvné: „Nařiďte si dva budíky, abyste měli jistotu, že budete vzhůru hodinu před uvedením výrobku na trh.“ Míněno je jeho zveřejnění na webu, které opravdu může, a často bývá, směrováno k půlnoci. Poněkud svébytné je i rozdělení podnikatelů na šarlatány, mučedníky a pošťuchovače. Ten první mluví, aniž by měl o co svá slova opřít, druhý má produkt, ale trpí a čeká až si ho trh sám všimne a u třetí jsou slova (propagace) a čin (výrobek či nabízená služba) v souladu. Kam byste zařadili člověka, který si zadá inzerát na produkt, který nemá a začne jej vyvíjet až ve chvíli, kdy si ho někdo objedná? Prvním objednávajícím se musí omluvit a lhát, že vyvíjí „vylepšenou verzi“ a tu jim dá za stejnou cenu. Tedy pokud budou ochotni měsíc počkat. Na tuto z hlediska Guillebeaua krásnou ukázku úspěšného podnikání se dá nazírat i jako na podvod.
Každá kniha, jež spatřila světlo světa, si své čtenáře najde. Pokud budete Startup za pakatel číst s nadhledem, máte šanci získat motivaci a pár rad navíc. Ale když to nevyjde, nestěžujte si na Chrise Guillebeaua. Jeho nápad jak vydělat, mu vyšel. A pokud jste mu za knihu zaplatili, tak i díky vám může být spisovatelem, tulákem, bloggerem a rádcem na volné noze.
Guillebeau Ch.: Startup za pakatel, Brno 2013. nakl. Jan Melvil Publishing, ISBN 978-80-87270-59-2