Přepadení ze vzduchu – recenze

Ve Stockholmu byl vykraden sklad hotovosti, lup činil 40 milionů korun a zloději k ataku budovy použili vrtulník. To je knižní fikce a zároveň skutečný příběh, který se stal předlohou pro beletristické zpracování.

Jakkoliv příběh vypadá nereálně a blíží se filmovému scénáři, je založený na skutečné události a přesně těmito slovy by bezesporu začínat film podle knihy natočený. Zasloužil by si to. Kniha by měla čtenáře vtáhnout do děje od první stránky, nejlépe od první věty. V tomto případě se tak děje pozvolna a staccato příběhu nabírá dynamiku až zhruba od poloviny. Jenže tak tomu je i ve skutečnosti, než přiletí helikoptéra na jejíž palubě sedí novodobí loupežníci, kteří vykradou přísně střežený sklad hotovosti, uplyne hodně času nad plánováním, prověřováním a přípravami.

Vrtulník použitý při loupeži

Přepadení ze vzduchu

Je potřeba nejprve představit aktéry, sehnat vrtulník i pilota, jenž musí být součástí zlodějského týmu. Je potřeba opatřit trhaviny, vymyslet způsob jak znemožnit vzlétnout policejním helikoptérám a zároveň neutralizovat přijíždějící policejní vozy. Každý, kdo o akci ví může být policejním „bonzákem“ a jeden takový se skutečně najde už jen samotný důvod, proč nahlásí policii co se chystá, je zajímavý. Přestože policejní orgány o akci ví monitorují hlavního podezřelého, tak celá akce klapne.

Nicméně na konci má jedno podstatné „ale“. Nesluší se vyzrazovat zápletku, nicméně fakt, že autor celý příběh stavěl na výpovědích svědků ukazuje (mimo jiné) způsob vyšetřování, drobnou rivalitu mezi jednotlivými policejními složkami a poměrně hojné zastoupení žen ve velitelských funkcích stockholmského policejního sboru.

Kniha je na pomezí thrilleru a detektivky, přičemž s thrillerem ji pojí dynamika akce a s dobrou detektivkou má společné rozuzlení, které graduje ke konci a vrcholí doslov v posledních písmenech.

V příběhu, ať už knižním nebo skutečném, nepadne ani jediný výstřel a není ani jeden mrtvý. Přesto mu napětí nechybí. Autor není žádný Nesbo, který se stal nekorunovaným králem skandinávského knižního thrilleru. Ne každý hraje jako Dominik Hašek a přesto existují stovky hokejistů, kteří odvádějí pozoruhodné výkony. A stejné je to i s Přepadením ze vzduchu. Kdo má rád napětí a odpočinkovou literaturu, tady rozhodně nesáhne vede. A na závěr nekorektní poznámka směrem k hypotetickému filmovému zpracování. Pohlaví i rasová příslušnost aktérů by musela být upravena směrem k k hyperkorektnímu osazování rolí, protože mezi lupiči nebyl ani jeden černoch, ani jeden asiat a ani jedna žena. A Netfix, který už koupil práva na zfilmování, to ví.

A Bonner J.: Přepadení ze vzduchu, nakladatelství Kniha Zlín ve společnosti Albatros Média a.s., 2018, ISBN 978-80-7474699-5