Kniha o vědě – recenze

Jestli chcete vědět víc, přečtěte si tuto knihu

Nikdo neví všechno, ale Clifford A. Pickover toho rozhodně toho ví hodně. Jeho Kniha o medicíně je strukturovaná podobně jako Kniha o vědě. Kdokoliv do nich nakoukne, tak uvidí, kolik toho neví. Podtitul zní Od Darwina k temné hmotě, 250 milníků v dějinách přírodních věd. Z medicíny v Knize o vědě logicky moc není, téma Pickover zpracoval samostatně.

Každé z 250 zpracovaných hesel má své datum vzniku i celostránkovou fotografii či obrázek. Někdy jasně vystihující popisované, jindy na první pohled trochu matoucí, ale situaci zachraňuje podrobná popiska. U druhého zákona termodynamiky zase viry, kvůli snižování entropie v prostředí (mají „uspořádané“ tvary) či fotka šermíře u hesla polyetylen (šermířův oděv je polyetylénový).

Témata otevírá kost z Išanga stará zhruba 18 000 let, na které jsou vrypy. Někteří odborníci je považují za důkaz pokročilých matematických schopností našich předků, Kniha končí důkazem Keplerovy hypotézy z roku 2017. V zásadě jde o to, že golfové míčky nenaskládáte do krabice lépe než s maximálně 74% hustotou. Vypadá to jako hloupost, ale je to matematika.

Kniha je určená komukoli, kdo přichází do styku s přírodními vědami a chce (nebo měl by) si rozšířit obzory. Od učitelů a studentů po novináře. A rodiče, jejichž potomci mohou klást zvídavé otázky a vy budete vědět, kam sáhnout pro odpověď. Wikipedie či googlení je možná fajn, ale co když nebudete na wifi nebo budete bez dat? Obecně se spoléhání na internet coby centrální mozek lidstva může být poněkud ošidné. Toho, kdo nemá rád matematiku, může být množstvím matematických hesel odrazen (Eulerovo číslo, křivka normálního rozdělení, důkaz prvočíselné věty, transcendentní čísla…), ale dojde i na věci vesmírné (antihmota, temná hmota, neutronové hvězdy) i klasické (DNA, žárovka, fotosyntéza). Podobně jako v Knize o medicíně, tak i tady jsou u každé kapitoly odkazy na podobná hesla, které informace o daném oboru rozšiřují. Je libo příklad? Po očkování proti neštovicím můžete pokračovat mikrobiální teorií vzniku nemocí, objevem virů či strukturou protilátek.

Kniha o vědě pro ty, co chtějí vědět víc.

Jak je u Pickovera zvykem, text je čtivý, zábavný a přináší spoustu detailů. „Filtrace pitné vody je spolu s používáním chlóru pravděpodobně nejvýznamnějším pokrokem v oblasti veřejného zdraví, kterého bylo za celé tisícileté dosaženo.“ Tuhle větu vytáhl autor z časopisu Life z roku 1997. Chlorování vody je přitom vztaženo k datu 1910. Věděli jste, že první odhad obvodu zeměkoule na základě změřených stínů proběhl kolem roku 240 př. n. l? Já ne.

Kniha o vědě je přesně ten typ publikace, ke kterému se vyplatí vracet. Tady nevystačí jedno přečtení. Asi každý přeskočí hesla, která popisují historické vědní milníky z oboru, která nejsou čtenářovu srdci blízká (ano, i u mě je to matematika), nicméně pořád jich zůstane dost na důstojné rozšíření obzorů. Na knize se podílelo jak nakladatelství Dokořán, tak nakladatelství Argo.

Pickover A. C.: Kniha o vědě. Od Darwina k temné hmotě: 250 milníků v dějinách přírodních věd, nakl. Dokořán, 2020, Praha, ISBN 978-80-7363-965-5