Kraď jako umělec – recenze

"Já ji měla přečtenou za deset minut, a pak jsem hned chtěla začít malovat," řekla Katka R., která mi ke knize dopomohla. Mě četba trvala zhruba 45 minut, což se pozná podle toho, že mi stihla vychladnou voda ve vaně. A za tu dobu jsem měl autora za blba, za chlapíka co objevuje Ameriku i nápadivého maníka, jehož rady je dobré vzít si k srdci. Proměnlivost je zřejmě dána tím, že se živím jako on a Bůh. Kreací. Tvořením.

„Nic nového pod sluncem, všechno už bylo napsáno. Kraď!“ Takhle jednoduše a prvoplánově navádí ke kopírování myšlenek, vzorů, ideí, textů, prostě čehokoliv, Austin Kleon v začátcích své knihy Kraď jako umělec a odvolává se na Bibli. „Není nic nového pod sluncem,“ cituje základní knihu křesťanů. Protože Bible se dá zneužít kýmkoli, dovolím si ji jako správný militantní ateista využít taky. Bible praví: nepokradeš. Pocit, že autor mlátí prázdnou slámu (vykradeno ze starých českých pořekadel) a neustále si protiřečí trval u Kleona zhruba 20 stran. Jak lze napsat něco nového, když všechno už bylo napsáno? Vždyť je to oxymoron. Navíc tvrdí, že „pokud píšete o tom co znáte, vede to k příšerným příběhům ve kterých se nic zajímavého nestane“. Opravdu? Skutečně je Život jednoho Američana, kterou napsal Ronald Reagan sám o sobě příšerným příběhem? A co takové Umění diplomacie od Henryho Kissingera či vynikající Berlínská zeď Fredericka Taylora … vše knihy od lidí, kteří píší o věcech jimž rozumí? Prostě ve mě vzrůstal pocit, že kniha je blbá a hned v úvodu autor až nápadně omlouvá svou vlastní povrchnost. Přece opak je pravdou. Důkazem budiž  Zápisky z cest Václava Klause, v nichž se bývalý vrcholný politik a zloděj luxusního pera dopustil cestopisu. Tedy o tématu, jemuž rozumí asi stejně jako ekologii. Ale kdo ví, třeba se jen V. Klaus pokusil být kreativní a držel se Kleonových rad.

Voda pomalu chladne a já čtu odkaz na Marcela Duchampa, jež vystavil průmyslově vyráběný pisoár v galerii a prohlásil to za umění. Sice mě to rozehřeje, ale málo. Duchamp snad inspiroval jiné české umělce, kteří se vysrali v galerii a prohlásili to za akt uměleckého aktivismu, já ale pořád nevidím nic, co by odblokovalo mou kreativitu. A přitom to slibuje čtvrtá strana obálky. Jenže s pokračujícími stránkami Kleon nadsázku poněkud zmírňuje a ačkoli pořád mluví o krádežích (což by byl akt porušení autorského zákona), neboť to zapadá do konceptu knihy a bezesporu i do podtextu prodejnosti, je jasné, že tímto slovem myslí inspiraci. Najednou velmi čtivě říká: studujte. Hledejte inspiraci. Dělejte si zápisky. Běžte do hloubky. Jenže napsat to takhle přímo a školometsky, tak si u mladých kreativců moc neškrtne. A grafika knihy jasně ukazuje, že na mladé míří. Proto je oceněníhodná věta „nebuďte cool“. Chlapík má odvahu. Ostatně když ho pozvali přednášet do TEDx, tak na jeho slovech musí něco být. Zhruba ve třetině knihy se mi začíná líbit, neboť vysvětluje rozdíl mezi dobrým a špatným zlodějem (kreativcem).

DOBRÝ                                ŠPATNÝ
vzdává hold                          zneucťuje
studuje                                 opisuje
bere od mnohých                  bere od jednoho
uvádí odkazy                        chlubí se plagiátem
přetváří                                 opičí se
sešívá                                    páře

Pak přitvrdí a dodá „tajnou“ radu: Odváděj dobrou práci a děl se o ni s ostatními. Bomba! To už čtenáři, mladému frikulínovi, co chce být free, cool a in, pomalu dochází, že kniha neobsahuje 10 instantních rad, jak se stát kreativcem. A že asi zanedbal přípravu v knihovně. Internet je sice fajn, ale zdaleka se tam nenajde všechno a co tam najde on, to si tam najdou i jiní. V knihovně už se mladí s takovou jistotou nepohybují. Zpracovávat „nové“ věci systémem ctrl C + ctrl V se sice dá… ale dělá to jen blb, který prostě nemá na víc, nebo totální začátečník. Za polovinou knihy začínám být nadšený. „Harold Ramis, herec a režisér, kterého si moje generace pamatuje hlavně kvůli tomu, že hrál Egona v Krotitelích duchů jednou vyložil svůj recept na úspěch. Najdi nejtalentovanějšího člověka v místnosti, a pokud to nejsi ty, stoupni si vedle něj. Bav se s ním. Snaž se mu být užitečný. Ramis měl štěstí. Nejtalentovanější člověk v místnosti byl jeho kamarád Bill Murray. A pokud zjistíš, že jsi v místnosti nejnadanější, potřebuješ změnit místnost.“

Jak jsem dopadl po přečtení knihy já? Na Twitteru jsem se stal Kleonovým followerem, podíval se na jeho přednášku TEDx, nechal se v mnohém inspirovat a byl potěšen, že v průběhu let k lecčemu tak nějak došel sám. Na slova Katky R. z úvodu došlo. Cítil jsem se nakopnut a potěšen. Prvotní zlost přešla a změnila se v touhu tvořit a nechat se inspirovat. Základní myšlenka je totiž pravdivá. Všechna umělecká díla jsou vlastně jen vylepšenými kopiemi myšlenek či děl z minulosti. I ona Duchamsova fontána je nová, respektive novátorská tím, že visela v galerii. Tedy nová přístupem. Základním, velmi umně skrytým poselstvím knihy je: hledej inspiraci a neustále vylepšuj své vědomostí, postupy a vzdělání (což nijak nesouvisí se školou). Knížka je vzhledem k očekávanému čtenářstvu chytrá a přitažlivá jednoduchou grafikou, pochopitelnými obrázky, nepříliš komplikovaným slohem. Tomu, kdo chce tvořit, má co dát. Jen škoda, že doporučená četba se krom jedné výjimky skládá jen z anglických titulů, za což nemůže autor, ale česká redakce/odborný redaktor. Mohli knihu ještě kapánek vypilovat. A bonbonek nakonec – dvoustrana „vystřižených scén“, které se do knih nedostaly. 29 kreslených rad, které by každá sama o sobě vydala na kapitolu. Jak krade umělec je krásně vidět přímo na knize, která je prošpikována citáty slavných umělců k tématu. Mají hlavu a patu, jsou obohacením nového díla a jako malé dílky zapadají do celku. Lezu z vany s pocitem, že to rozhodně nebyl špatně investovaný čas. A času si nesmírně vážím, protože ten vám nikdo nikdy nevrátí. Nekoupíte ho, ani neukradete. Tím víc by mi vadilo, kdyby ho promr(d)hal.

Kleon A.: Kraď jako umělec, Brno 2012, nakl. Jan Melvil Publishing, ISBN 978-80-87270-36-3