Reklama
 
Blog | Topi Pigula

Začněte s PROČ – recenze

Taky vám některý s rodičů na otázku "proč?" odpověděl "prostě proto!"? Nebo ještě demagogičtějším "protože jsem tvoje matka" či ještě lépe (čti hůře) "protože jsem to řekla"? Simon Sinek odpovídá na otázku, kde se "proč" bere a jak se jím inspirují vůdčí osobnosti. To asi neplatí  pro vaši matku.

Domníváme se a nebo víme? Na první pohled může otázka vypadat poněkud filosoficky, ale je naprosto základní. Buď něco tušíme, máme pocit, že se „něco“ děje, anebo jsme o něčem přesvědčeni na základě nevyvratitelných faktů. Byť to tak nevypadá, tak jsou si tyto dvě kategorie, ono „víme“  a „myslíme si“ vzdálené zhruba stejně, jako demokracie a sociální demokracie v době šéfování muže se sexy mozkem. Tedy nemají spolu mnoho společného. Krásným příkladem toho, co si myslíme, že víme a co budeme vědět po dodání faktů, začíná 1. kapitola.

„Jednoho chladného lednového dne byl slavnostně uveden do čela vlády své země teprve 43letý muž. Po boku mu stál jeho předchůdce, slavný generál, jež o 15 let dříve velel ozbrojeným silám ve válce, která skončila porážkou Německa. Tento mladý úspěšný politik byl vychován v římskokatolické víře. Následujících 5 hodin po složení slibu strávil na tribuně, kde pozoroval vojenskou přehlídku konanou na jeho počest. Další oslavy se protáhly do časných ranních hodin.“

V uvedeném citátu je dost indicií, podle nichž si člověk trochu znalý historie 20. století dokáže tipnout o jakého politika jde. Víte? Tak si to jméno polohlasem pošeptejte. Nevíte? Co takhle nabídka 50 : 50. Jde o Johna F. Kennedyho nebo Adolfa Hitlera? Víte? A teď když vám řeknu, že se scéna odehrála 30. 1. 1933? Jste překvapeni? V době přeinformovanosti a infotainmentu se pomalu vytrácí soudnost a vlastní kritické myšlení.

Jednoduché, často manipulativní nebo jen neúplné informace vedou ke zkreslení a přijmutí rozhodnutí, které jsme buď vůbec nechtěli, nebo je chybné. Příkladem budiž slevové akce (nejen) před Vánoci, letáky jimiž přetékají schránky a mnoho další slev a „slev“. Copak jsme si nikdy nekoupili něco, co jste vlastně nepotřebovali, ale „za ty prachy“ se tomu nedalo odolat? Sleva je jen jedna z metod jak nás dostat. Hned druhá manipulativní metoda na ráně je „ztotožnění se se sociálním symbolem“. Když má drahé hodinky Tiger Woods, leckdo by je chtěl mít taky. Když je bude mít autor těchto řádků (nemá), tak po nich ani pes neštěkne. A pokud štěkne, tak jen proto, že ruka, na níž jsou hodinky umístěné, nedrží žádný pamlsek. Občas se stačí kriticky zamyslet nad reklamním sloganem, aby došla jeho absurdita. „Život v každém kousku.“ Je to na jogurt nebo na spermie? A co jiný ze známých sloganů: pomáhat a chránit. Ideální reklama na prezervativy. Pokud vám tyto příklady přijdou dehonestující, tak jen ukazují, jak hluboko máme některé vjemy zafixovány a jak málo se umíme podívat na věc z jiné, než nadiktované „správné“ strany.

Příklady používaných manipulačních technik uvádí Simon Sinek celou řadu a v první kapitole se snaží vysvětlit, jaký je rozdíl mezi tím, co si myslíme, že víme a co skutečně víme. Následně nás provede lidským mozkem a ukáže, kterak pocity (cítím, že to tak je) a zpracování faktů (vím, že to tak je) sídlí v rozdílných mozkových strukturách, jež jsou navíc od sebe evolučně vzdáleny. Pocity, tušení a emoce sídlí ve vývojově starších částech mozku, zatímco řeč a logické zpracování faktů v mladších. Proto mnohé pocity vůbec nedokážeme verbalizovat. Řekněte někomu, proč milujete právě tu a ne jinou osobu. Protože je chytrá a zábavná? Ale takových je přece plno! Prvními dvěma kapitolami si Sinek připravuje půdu pro nejzásadnější sdělení: lidé a jimi vedené firmy, které to dlouhodobě někam dotáhly, mají jasno v tom, PROČ dělají svou práci. Odpovědí není „pro vyšší zisk“, neboť o to se snaží všichni. Ale ty, o nichž je řeč, mezi ostatními vynikají. Jako příklad firmy, jež má jasnou vizi, tedy důsledně dodržuje a lpí na svém PROČ (tedy vizi) je v knize mnohokrát zmiňovaný Apple. Tedy pardon, firma mít vizi nemůže, má ji zakladatel. Ten, kdo ví, co chce. Posunout svět vpřed. Aspoň o malý kousek. A když to přinese peníze, tím lépe.

Podle autora k tomu slouží uvědomění si principu zlatého kruhu vypadající trochu jako střelecký terč o třech soustředných kružnicích. Ten největší je „CO“. Co chceme dělat? Pracovat v IT sektoru, kde jsou v současnosti vysoké výdělky (a v České republice vysoké šance na předražené zakázky)? Prodávat luxusní parfémy nebo mít vlastní hospodu? Fajn – je jasné, CO chcete. Menší kruh uvnitř onoho CO je JAK. Jak toho dosáhnu? Jak to budu dělat? Vystujuji IT obor nebo pronajmu prostor s cílem vytvořit pravou českou hospodu? OK, víte JAK se ke svému CO dostat. Ale málokdo má jasně definované PROČ. Proč vlastně zrovna tohle podnikání?  Jak to posune jedince nebo společnost dál? Vydělat peníze je vlastně skryté pod CO. A tady leží malý kruh s otázkou PROČ uprostřed ostatních. Sinek na mnoha příkladech vysvětluje, že je potřeba lidi svou prací inspirovat. Vůdce (a to je často někdo jiný, než generální ředitel) musí věřit tomu, PROČ dělá svou práci. Dokáže-li svou vizi předat dál, budou jeho zaměstnanci loajální a zákazníci ochotni si třeba i připlatit. Vezmou jeho vizi za vlastní, nechají si tetovat logo firmy na tělo. Přeháním? Je Harley Davidson jen fabrikou na motorky, nebo reprezentantem svobodomyslného životního stylu. Umíte si představit vytetované logo Harley Davidson na těle statného mužského? Zřejmě bez problémů – v představách se vynoří mohutný motorkáž a jeho stroj. Lze vyvolat podobnou představu slovem Yamaha? Vždyť dělá motorky o podobných kubaturách.

Definujte si pod slovem PROČ svou vizi, držte se jí a úspěch je zaručen. Tedy alespoň podle autora knihy.  Samozřejmě, že takhle prvoplánově svět a byznys nefunguje, ale na druhou stranu je kniha velmi motivační a odhalující zákoutí našeho vnímání. Občas je autorova argumentace poněkud tautologická. Apple, Harley Davidson, Ferrari vyrábějí výrobky reprezentující určitý životní styl a proto si tyto výrobky kupují lidé preferující takovýto styl žití. Všechny tyto firmy mají loajální základnu. Pokud zákazník/spotřebitel věří Vaší filosofii, je ochoten zaplatit víc jen proto, že váš výrobek změnil barvu. Pokud vám nevěří, začne porovnávat cenu a koupí si levnější výrobek. Tedy rozhodne se na základě faktů (mladšího mozku) než na základě pocitů a víry (staršího mozku).

Pokud chcete vědět, co je to důvěra, nalistujte si šestou kapitolu, pokud chcete vědět, jak zvládnout úspěch, běžte na kapitolu jedenáct. Ovšem můžete zjistit, proč vám nikdo nevěří a že na to, abyste měli úspěch, si zase příliš nevěříte vy. Zjistíte, proč si může Starbucks dovolit prodávat jedno kafe za cenu několika v cenově podobné restauraci. Tedy čím si získal své klienty. Může vize, tedy jasně definované a důsledně dodržované PROČ vyhrát válku. Churchill měl svou vizi naprosto jasnou a pro její plnění byl ochoten použít ve velkém rozsahu chemické zbraně. Hitler PROČ neměl, ale použití chemických zbraní se bránil. Myslete jinak. Ale hlavně myslete. A Sinek vás často k myšlení navede.

Jde o knížku motivující, v níž je sice poněkud „přejablíčkováno“, což potěší milovníky techniky s logem nakousnutého jablka, ale jde o dobro věci. S mnoha závěry autora by se dalo úspěšně polemizovat. Cena prý není důležitá – tak jak je možné, že fungují slevové portály a prosperují obchody s extrémně hnusným, na hraně expirace balancujícím jídlem? Toto je ovšem logický protiargument. Jenže kniha mluví k našemu limbickému systému, který logiku nezvládá. Zato emoce ano. Pokud ve vás Sinkovy myšlenky vyvolají emoce, pochopili jste, co chtěl říct.

Sinek S.: Začněte s proč. jak vůdčí osobnosti inspirují k činům, Brno 2013, nakladatelství Jan Melvil, ISBN 978-80-87270-55-4

Reklama

Vyhledávání

Tip: Vyhledávejte dle autora pomocí autor: autor:”Erik Tabery” další tip

Výsledky vyhledávání

Hledám o sto šest
Vyskytla se chyba, zkuste to znovu.
Reklama