Peruť 312 – recenze

Fotografické publikace většinou vyprávějí příběh. Tento je o československých letcích z RAF za druhé světové války

Máme rádi polární dělení světa. Na hodné a špatné, na četníky a zloděje, na komunisty a demokraty. V komunistickém Československu každý straník svého úhlavního třídního nepřítele – hrdinné české letce z perutí RAF. Jmenovitě se s těmi, kdož sloužili ve 312 stíhací peruti, mohou pohrobci KSČ seznámit ve staronové fotografické publikaci Ladislava Sitenského. Ale nejen oni, kniha je připomenutím slavné éry, kdy Československo těžící z dobrého jména první republiky zastávalo jasné politické postoje. Hitler a nacismus byli zlo, jemuž je nutné se postavit i za cenu vlastního života – a v reálu to snad nikdo nedokázal tak, jak čeští piloti bránící nejprve nebe nad Anglií a následně letající, ať už s nákladem pum nebo jako stíhací doprovod, do Nizozemí či Německa.

Kniha sama o sobě měla pohnutý osud, neboť její vydání bylo v Československu z politických důvodů zastaveno a aktuální vydání je znovuobnoveným tiskem ze zachráněných matric z roku 1948. Tomu odpovídají i popisky, které mají „historický“ přepis některých slov (president). Výborný je historický úvod shrnující život Perutě 312 i závěrečný přehled členů z něhož je jasné, že příslušnost k letce měla často smrtící podtext. To bohužel platilo i pro navrátilce do komunistické náruče.

Ladislav Sitenský (1919-2009) byl fotografickým samoukem, což na kvalitě snímků nikterak není poznat. Naopak, vypracoval se na profíka.

Jeho snímky jasně dokazují talent, z hlediska kompozice a tehdejších technických možností jim v podstatě není co vytknout. Sice mnohé z nich mohou působit neostře, což je dáno našimi současnými nároky na fotografii, ale je dobré si uvědomit, že snímky pocházejí z průběhu 2 světové války, kdy byla technika na zcela jiné úrovni, než je dnes její digitální nástupce. Sympatické jsou na konci knihy přiznané retuše. Publikace rozhodně patří do knihovničky milovníků československých letců, zájemců o fotografii i dějiny 2. světové války. Nejde o knihu „fotografických návodů“, kterých je v knihkupectvích až příliš mnoho, ale souborné dílo dokumentující jednu historickou etapu na kterou by někteří nejraději zapomněli. Za hrdinství se dnes považují urážlivé výroky na facebooku než skutečné držení morálních hodnot.

Sitenský L., Peruť 312, nakladatelství Mladá Fronta, Praha 2017, ISBN 978-80-204-4627-5